Garbage Collector - Sprawdzanie kiedy sąsiad wyrzuca śmieci.

20.11.2017


Artykuł ten jest częścią serii artykułów na temat Garbage Collector-a.

Wysypisko śmieci. Wysypisko śmieci.

Sprawdzanie kiedy sąsiad wyrzuca śmieci. Sprawdzanie kiedy sąsiad wyrzuca śmieci.

„Prawdziwy programista sam” wyrzuca śmieci. „Prawdziwy programista sam” wyrzuca śmieci.

Może by tak jednak zostawić bajzel i wyjechać w Bieszczady. Może by tak jednak zostawić bajzel i wyjechać w Bieszczady…


Dispose

Garbage Collector ma zaimplementowaną pewną funkcjonalność. Daje nam ona kontrolę nad procesem niszczenia obiektów. Jako że do zarządzania pamięcią wykorzystywany jest specjalny agent i nie musimy się martwić o niszczenie obiektów. Tym samym nie wiemy, kiedy to nastąpi.

Użycie finalizatorów spowoduje możliwość uchwycenia procesu niszczenia obiektu w metodzie.

Działanie

Garbage Collector skanując obiekty przeznaczone do niszczenia, inaczej traktuje obiekty zawierające finalizator. Umieszcza je na specjalnej kolejce obiektów nieosiągalnych (ang. freachable quaque).

Zawartość kolejki jest przetwarzana, i proces niszczenia obiektu jest delegowany do metody: protected override void Finalize().

Dispose

Zwalnianie pamięci w ten sposób jest czasochłonne, dlatego należy go używać z rozwagą i w zasadzie powinno się stosować tylko do specyficznych sytuacji:

  • otwartych połączeń sieciowych,
  • połączeń do bazy danych,
  • otwartych plików,
  • użytych bibliotek spoza .NET półświatka,
  • obiektów COM (Component Object Model).

Finalizatory można używać jedynie w klasach i tylko jedno wystąpienie na klasę.

Finalizujemy jedynie obszary niezarządzanego kodu.

Jak użyć?

Szkielet metody Finalize.

protected override void Finalize()  
{  
    try  
    {  
        // niszczymy obiekty!
    }  
    finally  
    {  
        base.Finalize();  
    }  
}

Możemy oczywiście użyć składni podobnej do jęcyka C++, czyli destruktora. Jednak będzie on przez kompilator zamieniony na metodę Finalize.

class NazwaKlasy
{
    ~NazwaKlasy()  // destruktor taki jak w C++:)
    {
        // i czyścimy pamięć
    }
}

Wykorzystanie interfejsu IDisposable

Do poprawnego użycia finalizatorów wykorzystamy interfejs IDisposable.

Poniżej znajduje się szkielet implementacji użycia IDisposable.

public class NazwaKlasy: IDisposable {  
   bool disposed = false; 
   //przydatna flaga, 
   //określająca czy Dispose zostało już wykonane
   
   public void Dispose() 
   //metoda pochodzi z interfejsu IDisposable, 
   //możemy ją wołać samodzielnie z kodu.
   { 
      Dispose(true);
      GC.SuppressFinalize(this);           
   }
   
   protected virtual void Dispose(bool disposing)
   {
      if (disposed)
         return; 
      
      if (disposing) {
         // niszczymy obiekty
      }
      
      // Niszczymy niezarządzane obiekty
      
      disposed = true;
   }

   ~NazwaKlasy() //finalizator
   {
      Dispose(false);
   }
}

Metoda Dispose może zostać wywołana z obiektu. Jest ona także wymagana, by wykorzystać dyrektywę języka using.

using (var nazwaObiektu = new NazwaKlasy()) {
    nazwaObiektu.Metoda();
    nazwaObiektu.Metoda2();
}

W takiej składni metoda Dispose z interfejsu IDisposable zostanie wywołana przez dyrektywę using.

W przypadku braku implementacji interfejsu IDisposable przez klasę, będziemy mieli błąd kompilacji.

C.D.N.


UWAGA ZABAWA Z GARBAGE COLLECTORem NIESIE ZE SOBĄ POWAŻNE SKUTKI.

ZWŁASZCZA GDY SIĘ TO ROBI W ZŁY SPOSÓB! NIE JEST TO SILVER-BULLET NA KAŻDY PROBLEM.

I NALEŻY UWAŻAĆ. GDYŻ MOŻNA WIĘCEJ NAPSUĆ NIŻ NAPRAWIĆ;).


Referencje:

Zapisz się na listę :)