Grywalizacja jak sama nazwa wskazuje pojęcie związane z grami komputerowymi. Jak wiadomo wszem i wobec każdy użytkownik komputera miał styczność z grami komputerowymi.
I z tego właśnie środowiska wywodzi się to pojęcie. Więcej idea bazuje właśnie na mechanice wykorzystywanej w grach komputerowych do urozmaicenia rozgrywki została zaadoptowana w innych dziedzinach.
Ale poco mieszać gry z innymi aspektami życia? => A to jest dość proste, by zwiększyć zaangażowanie jednostki w odniesieniu do dziedziny implementującej grywalizację.
Przy implementacji grywalizacji należy pamiętać o kilku jej składowych elementach:
- Ranking - pozwala porównywać się z innymi uczestnikami „zabawy”, ludzie uwielbiają współzawodniczyć a to jest jeden z wyznaczników pozycji względem innych osób,
- Wirtualna waluta - gromadzenie hajsu jest ważne, pozwala zaszyć w produkt element ekonomiczny, hajs można zdobywać poprzez aktywne uczestnictwo lub poprostu wydając realne pieniądze $,
- Punkty - najprostrzy z możliwych wyznaczników pozycji uczestnika, pozwala w prosty sposób porównać się względem innych osób,
- Osiągnięcia - ważny element grywalizacji, pozwala na gromadzenie trofeów w swoich zbiorach, powoduje to wzbudzanie porządania z właszcza w przypadku żadkich i trudnych w osiągnięciu trofeów, pozwala także na odpowiednie kierowanie użytkownika, wykorzystywane np. przy nauce użytkowania systemu,
- Wyzwania - systematyczne wyzwania pozwalają na zbieranie osiągnięć, ale także podtrzymują zaangarzowanie,
- Poziomy - pozwalają na zmianę balansu grywalizacji w systemie, im wyższy poziom tym mechanika grywalizacji może zachowywać się inaczej.
Oczywiście nie są to wszystkie elementy grywalizacji, można je wykorzystywać, alenie trzeba, można dodać inne, ale warto implementować grywalizacje w systemach, w których jest taka możliwość.
Można sobie nie zdawać sprawy z tego gdzie tak naprawdę jest wykorzystywa na mechanika gier. Dobrym przykładem jest szeroko pojęta edukacja. Gdzie zaszycie mechanizmów przyciągających w proces nauczania daje wymierne skutki dla osób uczestniczących w tym procederze. W końcu można rywalizować, zdobywać nagrody, i inne profity, dobrze się bawić i przy tym edukować.
Polecane książki
Jest to post przygotowany na potrzeby konkursu „Daj Się Poznać 2017” organizowanym przez Macieja Aniserowicza.
Blog | https://mrdev.pl |
Projekt | https://mrdev.pl/pictogr-pomysl |
GitHub | github.com/krzysztofowsiany/pictogr |
Snapchat | www.snapchat.com/add/gocom7 |
www.facebook.com/PictOgr-1729700930654225 | |
twitter.com/gemu_gocom | |
RSS | http://mrdev.pl/category/daj-sie-poznac-2017/feed |